67. Kasvatuksella ja koulutuksella varmistetaan tulevaisuuden resurssiviisausosaaminen
Tavoitetilan saavuttamista edistetään seuraavilla toimenpiteillä
137.
Ympäristösuunnitelmat ja vuosikellot luodaan varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen. Toimenpiteet viedään lisäksi koulujen toimintasuunnitelmiin.
138. Kasvatetaan lapsia ja nuoria fiksuiksi liikkujiksi päiväkoti- tai koulupäivinä tapahtuvan arkityön sekä erilaisten tapahtumien kautta
139. Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja Kylän Kattauksen yhteinen ruokakasvatusryhmä, ruokahävikin seurantaviikot/ympäristöteemaviikot, TET-jaksot kouluissa ja keittiöapulaiset päiväkodeissa
140. Selvitetään luontonuorisotilan avaamisesta
141. Ympäristökasvatussuunnitelma valmistuu 2024
142. Ympäristökäsikirjan päivitys / kestävän kehityksen toimintasuunnitelma kirjastoon
143. Ympäristökasvatus ja -viestintä asiakkaille, yleisöille ja henkilöstölle
144. Valitut teemat ohjelmistossa (aineistonäyttelyt, asiakkaiden näyttelyt, tapahtumat)
145. Ympäristökasvatus taiteellisin menetelmin esimerkiksi lasten- ja nuorten työpajatoiminnassa
146. Huomioidaan resurssiviisausteema kurssisuunnittelussa, järjestetään teemaan liittyvä luentosarja ja tuodaan teemaa enemmän esiin kansalaisopiston kurssitarjonnassa
147. Huomioidaan monikulttuurisuus ja erityisryhmät kansalaisopiston toiminnassa suuntaamalla kohderyhmille opintosetelikursseja ja markkinoinnilla
138. Kasvatetaan lapsia ja nuoria fiksuiksi liikkujiksi päiväkoti- tai koulupäivinä tapahtuvan arkityön sekä erilaisten tapahtumien kautta
139. Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja Kylän Kattauksen yhteinen ruokakasvatusryhmä, ruokahävikin seurantaviikot/ympäristöteemaviikot, TET-jaksot kouluissa ja keittiöapulaiset päiväkodeissa
140. Selvitetään luontonuorisotilan avaamisesta
141. Ympäristökasvatussuunnitelma valmistuu 2024
142. Ympäristökäsikirjan päivitys / kestävän kehityksen toimintasuunnitelma kirjastoon
143. Ympäristökasvatus ja -viestintä asiakkaille, yleisöille ja henkilöstölle
144. Valitut teemat ohjelmistossa (aineistonäyttelyt, asiakkaiden näyttelyt, tapahtumat)
145. Ympäristökasvatus taiteellisin menetelmin esimerkiksi lasten- ja nuorten työpajatoiminnassa
146. Huomioidaan resurssiviisausteema kurssisuunnittelussa, järjestetään teemaan liittyvä luentosarja ja tuodaan teemaa enemmän esiin kansalaisopiston kurssitarjonnassa
147. Huomioidaan monikulttuurisuus ja erityisryhmät kansalaisopiston toiminnassa suuntaamalla kohderyhmille opintosetelikursseja ja markkinoinnilla
Tavoitetilan saavuttamista mitataan seuraavilla mittareilla
122.
Koulujen lukuvuosisuunnitelmien osuus, jotka sisältävät ympäristösuunnitelmat/ohjelmat (Toiminnallinen)
123. Osuus päiväkodeista ja kouluista, joissa ruokakasvatus-yhteistyö toteutuu (Toiminnallinen)
124. Nuorisopalvelujen ympäristökasvatussuunnitelma laadittu (Toiminnallinen)
125. Resurssiviisauden tilaisuuksien, työpajojen ja tapahtumien osuus kulttuuripalvelut-yksikössä (Toiminnallinen)
126. Resurssiviisauden luentojen ja kurssien osuus (Toiminnallinen)
127. Maahanmuuttajien osuus kursseilla (Toiminnallinen)
123. Osuus päiväkodeista ja kouluista, joissa ruokakasvatus-yhteistyö toteutuu (Toiminnallinen)
124. Nuorisopalvelujen ympäristökasvatussuunnitelma laadittu (Toiminnallinen)
125. Resurssiviisauden tilaisuuksien, työpajojen ja tapahtumien osuus kulttuuripalvelut-yksikössä (Toiminnallinen)
126. Resurssiviisauden luentojen ja kurssien osuus (Toiminnallinen)
127. Maahanmuuttajien osuus kursseilla (Toiminnallinen)
Ympäristökasvatus ja -koulutus
Tavoiteajankohta
2030
Viimeksi päivitetty
29.11.2022